Oppimistehtävä 2 a. Tietosuojakysymykset

Oppimistehtävä 2 aiheena on tietosuojakysymykset. Tämä on erittäin mielenkiitoinen aihe kaikessa sen pelottavuudessa. Mitä enemmän meillä on älylaitteita käytössä, sitä enemmän tietosuoja-asiat hämärtyvät, koska kaikki on arkipäivää.

Tänä päivänä lähes jokainen on ostanut verkkokaupoista jotakin, vaatetta, matkan tai palveluita, mitä vain. Mutta kuinka moni miettii ostosta tehdessään, miten se kannattaa maksaa nimenomaan turvallisuusnäkökulmasta? Onko maksaminen verkkokaupan kautta turvallista? Luulen, että meillä vanhemman sukupolven edustajalla, monella on pienoinen epäluulo takaraivossa verkko-ostosten suhteen, mutta esim. milleniaalit ja 2000-luvulla syntyneille verkko-ostaminen on arkipäivää ja he eivät välttämättä edes mieti onko siinä mitään riskejä.

Itse tarkastelen yhtiön taustoja ennen kuin teen ostopäätöksen. Tarkastelun teen nimenomaan ”turvallisuus” näkökulmasta ja varsinkin jos yritys on minulle vieras. Tunnetuista yrityksistä tarkastelen sitä, että nettisivusto on aito, ja varmasti yhtiön oma, eikä mikään huijaussivusto. Osaltaan tähän toimintatapaan vaikuttaa varovainen luonteeni ja osaltaan saamani pohjakoulutus tietotekniikan saralla, jossa käytiin läpi perustoiminnot tietoturvallisuuden suhteen.

Jokainen meistä vähintäänkin tietää jonkun, joka on joutunut jollainlailla huijatuksi netissä tehdyissä kaupoissa. Niistä myös ajoittain kerrotaan lehtien palstoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Ne osaltaan lisäävät ihmisten tietoisuutta asiasta ja muistuttavat turvallisista käytännöistä.

lukko%20%282%29.jpg

Identiteettivarkaus on omasta mielestäni pelottavimmalta kuulostava netin vaara, sillä en usko lankeavani verkkohurmureiden pauloihin. Identiteettivarkaus saattaa laittaa elämän todella sekaisin ja pahimmassa tapauksessa estää sinua elämästä omaa elämääsi. Identiteettivarkauksia vastaan on myös vakuutuksia. Tämä vakuutusmuoto on aika uusi, tosin toisilla toimijoista se on ollut käytössä jo pitkään. Itselläni on ollut ID-vakuutus jo 10 vuotta sitten. Mutta osalla vakuutusyhtiöistä se on uusi palvelumuoto.

Tietosuoja on myös tärkeä asia organisaatioiden toiminnassa. Isommissa organisaatioissa tietosuoja asiat ovat usein hyvällä tolalla ja niissä on omat it-osastot huolehtimassa näistä asioista ja antamassa ohjeistusta käytännöistä. Sama koskee isojen organisaatioiden sosiaalisen median käyttämiseen. Henkilöstölle monesti kerrotaan talon pelisäännöt sosiaalisen median pelikentällä. Tämä luo myös turvallisuuden tunnetta työntekijöihin, kun talon johtoporras on kertonut mitä asiasta ajatellaan.

Esimerkiksi minun työyhteisössäni on kannustettu sosiaalisen median kanavien pariin, sillä luohan avoimuus ja näkyvyys lisää luottamusta talon ulkopuolisen väen kesken. Kun kerromme mitä teemme avoimesti, ei muiden tarvitse miettiä mitä siellä salakerhossa touhutaan. Ja toisaalta kun tässä yhteydessä meille on myös kerrottu miten työnantaja ja työasiat saavat ja voivat näkyä omassa henkilökohtaisessa elämässä sosiaalisessa mediassa, ei sitä tarvitse miettiä, onkohan tämä hyvä idea, kun jotain työ asiaa on postaamassa someen.